Wij zijn huiverig voor luchtvaart, omdat het een van de meest vervuilende manier van transport is. Ook is er de afgelopen jaren veel te doen geweest over de klachtenafhandeling en handhaving rond het vliegveld en zijn omwonenden niet altijd genoeg bereikt in de communicatie. 

Aan de andere kant is dit het moment om het vliegveld een maatschappelijke en duurzame richting uit te sturen. Daarom hebben wij besloten om een amendement in te dienen bij het voorstel. Het amendement borgt dat het maximaal aantal vliegbewegingen gelijk blijft en dat er niet tussen zonsondergang en zonsopgang gevlogen mag worden. Daarnaast zet het amendement het vliegveld nog zekerder op een duurzaam spoor en stimuleert het om ook een maatschappelijke rol aan het vliegveld te geven. Dit amendement van GroenLinks is unaniem aangenomen. Met het amendement en het verhaal van en vertrouwen in ons college hebben wij besloten ondanks onze worsteling toch in te stemmen met het voorstel. Lees hieronder onze overwegingen in de woorden van raadslid Peter Lesterhuis.

Sinds jaar en dag houdt het vliegveld van Drachten de gemoederen bezig. Er is in het verleden zelfs sprake geweest van sluiting. Het afgelopen jaar is in opdracht van de gemeenteraad een kwartiermaker bezig geweest met een haalbaarheidsonderzoek. In dat onderzoek is gekeken naar of er een manier is om het vliegveld in Drachten open te houden. Bij dat proces zijn zoveel mogelijk belanghebbenden – van gebruikers tot omwonenden – betrokken. Toch hebben we moeten constateren dat een aanzienlijk aantal omwonenden niet bereikt is en dat niet iedereen zich even goed gehoord voelt.

Het mag duidelijk zijn dat GroenLinks geen voorstander is van de luchtvaart. De luchtvaart is immers verre van duurzaam. Het is dan ook de vraag in hoeverre de overlast die omwonenden ervaren, opweegt tegen het economisch belang. Het zou daarom goed zijn wanneer het vliegveld ook een maatschappelijke functie krijgt. Bijvoorbeeld ambulancevluchten, die nu nog vanaf vliegveld Leeuwarden plaatsvinden.

Op papier lijkt de klachtenafhandeling en handhaving via de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing en de Inspectie Leefomgeving en Transport goed geborgd te zijn. Voor wat betreft het gebruik van het vliegveld en de te verwachten overlast vindt GroenLinks het verstandig dat de gemeenteraad het college duidelijke kaders meegeeft.

De huidige bepaling omtrent het maximumaantal vliegbewegingen zou wat ons betreft ook voor de nieuwe situatie moeten gaan gelden. Het aantal vliegbewegingen is gekoppeld aan de geluidscontour. Daarom stellen we in ons amendement voor om het eerste punt van het raadsvoorstel (De conclusies en aanbevelingen van het eindrapport van de kwartiermaker, conform de opdracht vanuit het raadsbesluit van 10 mei 2022, over te nemen en het college de opdracht te geven deze uit te (laten) voeren ten behoeve van de realisatie van het kader 'Toekomst Vliegveld Drachten') aan te vullen met de tekst “met in achtneming van de huidige geluidscontour”.

Het is momenteel niet mogelijk om tussen zonsondergang en zonsopkomst gebruik te maken van het vliegveld en dat willen we zo houden. Door in de erfpachtovereenkomst de uniforme daglicht periode op te nemen zal ook in de nieuwe situatie het vliegveld enkel bij daglicht gebruikt kunnen worden. Het is in dat geval dus ook niet nodig om in de nieuwe situatie de start- en landingsbaan te verlichten.

Binnen onze gemeente vormt duurzaamheid de basis voor al het beleid. Dat zien we terug op tal van terreinen. Kijk maar naar het nieuwe zwembad “De Welle” en de plannen voor industrieterrein “De Haven”. De plannen voor het vliegveld zijn veel belovend. Maar met enkel zonnepanelen op dak zijn we er niet. Daarom lijkt het ons verstandig dat in de erfpachtovereenkomst regels voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen worden opgenomen. Hoe mooi zou het zijn wanneer ondernemers van het vliegveld iets terugdoen voor onze inwoners. We vertrouwen erop dat onze wethouders economie en duurzaamheid dit voortvarend zullen oppakken.